Intermittent Fasting

Intermittent Fasting

Intermittent Fasting

intermittent fasting

Dit is een term waar ik in de loop van de jaren erg nieuwsgierig naar ben geworden. In feite houdt het in dat je gaat vasten. Dus je echt gewoon een lange periode achter elkaar gewoon helemaal niets. Er zijn verschillende manieren en schema’s voor intermittent fasting. Deze tijdschema’s om te eten variëren van elkaar en voor de een werkt het beter dan voor de ander. Ook hier is het doel weer om te cutten, oftewel omlaag te gaan in vetpercentage.

Door deze manier van eten krijg je meer energie, kun je sneller vet verbranden en zal nieuw vet minder snel aankomen. Ik heb dit 3 maanden geprobeerd en dit werkte voor zelfs wat beter als een vast eetschema aanhouden. Wel was het lastig voor mij om vol te houden waardoor ik weer ben terug gestapt op mijn eigen droogtrain schema. Wel is het een geweldige manier om een flinke stap te maken in het vetverlies proces!

Wat is intermittent fasting?

Zoals gezegd is intermittent fasting een manier van vasten.  Je eet een bijvoorbeeld vanaf 8 uur in de avond tot 1 uur in de middag de volgende dag niets en eet vervolgens in die 7 uur daarop bepaalde maaltijden. Hier volgen enkele voorbeelden:

  1. 24 hour Fasting: Hierbij eet je een dag gewoon normaal en de dag daarna eet je helemaal niets. Vervolgens eet je weer een dag normaal en daarna weer niets enzovoorts.
  2. 2-Day Fasting: Hier bij mag je in feite 5 dagen van de week eten wat je wilt, maar de overige 2 dagen mag je als vrouw niet meer als 500 calorieën binnen krijgen en als man niet meer als 600 calorieën.
  3. Average Fasting: Bij dit fasting schema ga je meerdere dagen per week vasten. Je mag tijdens deze dagen dat je “vast” wel eten, maar jouw calorie inname moet dan wel erg laag zijn. Vaak worden er bij deze vorm van vasten shakes en smoothies naar binnen gewerkt.
  4. One Meal A Day Fasting: De naam zegt het al, 1 maaltijd per dag en daarnaast alleen groene thee en water drinken.
  5. 5 Hour Fasting: Zoals in het voorbeeld genoemd gaat het er bij deze manier van vasten om dat je binnen een tijdsbestek van 5 uur jouw maaltijden naar binnen krijgt. Welke 5 uur dit is maakt niet bijzonder veel uit, maar praktisch gezien werkt tussen 5 uur in de middag en 10 in de avond het beste voor de meeste mensen.
  6. 6 Hour Fasting: Deze kun je ook wel raden. Het is hetzelfde als de 5 Hour Fast, maar hierbij heb je een uurtje meer speling als 5 uur te lastig voor je is om vol te houden.

De 4 belangrijkste voordelen van intermittent fasting

Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar intermittent fasting de laatste jaren en hieronder kun je de grootste voordelen ervan lezen.

  • Sneller vet verbranden en eraf houden
  • Je wordt gevoeliger voor insuline waardoor jouw groeihormoon productie toeneemt. Dit betekent simpel gezegd dat jouw spiergroei sneller toeneemt dan wanneer je een “normaal” eetpatroon aanhoudt.
  • Vasten met tussenpozen is goed voor het het verlagen van jouw cholesterol.
  • Het verlaagt het risico op bepaalde vormen van kanker