Eerste hulp bij zwakke momenten

Eerste hulp bij zwakke momenten

0 4806

Soms is het makkelijk je dieet of eetschema vol te houden. Je voelt je gezond, fit en eet met plezier je gezonde voeding. Op andere momenten ga je makkelijker de fout in. Je hebt weinig tijd, flinke trek of wordt omringt door ongezond voedsel. Voor je het weet maak je toch weer een uitzondering voor die lekkere snack. Onderstaande tips helpen je om nooit meer in deze valkuil te stappen!

  1. Bedenk op welke momenten je meestal ongeplande snacks eet. Snack je na je werk het liefst een donut in de auto? Koop je in je pauze een vette koek? Of kan je ’s avonds voor de televisie niet van de chips afblijven?
  2. Zodra je weet wat je zwakke momenten zijn, kan je er achter komen waarom dat zo is. Heb je echt trek op dat moment? Of is het een gewoonte geworden?
  3. Als je ongezond snackt op momenten dat je echt trek hebt (je hebt bijvoorbeeld een zwak moment na je werk, wanneer je al een tijdje niks meer gegeten hebt), zorg dan voor een backup snack. Dit is een gezonde snack die je speciaal bewaart voor dit moment van de dag. Maak deze snack klaar en neem hem elke dag mee, als een toevoeging aan je oorspronkelijke eetschema. Denk dus niet ’s ochtends: ‘ik ga vandaag gezond doen, dus ik heb die backup snack niet nodig.’ Neem het mee en bewaar het voor je zwakke moment!
  4. Maak je backup snack realistisch: als je ‘s middags graag drie donuts wegwerkt zijn twee wortelen geen handig alternatief. Kies gerust voor iets dat meer vult, als het maar gezond is.
  5. Als je ongezond snackt uit gewoonte of verveling, verander dan de omstandigheden van dat moment. Als je ’s avonds rond tien uur een zak chips voor de tv wil eten, kijk dan een paar avonden geen tv, maar gaan in plaats daarvan een rondje wandelen of bellen met een vriend.
  6. Snack je vaak op momenten dat je lang zit? Bijvoorbeeld als je aan het werk bent op je laptop? Vaak is een snack halen uit de keuken een vorm van korte afleiding of pauze. Vervang je loop naar de keuken door een loop naar de wasmachine, en hang je was op. Zet de open haard aan, of geef je vriendin een korte voetmassage. Iedere kleine handeling buiten de keuken is goed.

eetkick

Grote interesse voor gezondheid, fitness en sport.

Vergelijkbare artikelen

1 5865

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.